Zanim omówimy czym jest logistyka e-commerce, dobrze będzie jeżeli wytłumaczymy przynajmniej drugi człon tej nazwy. Jest polski odpowiednik tego anglojęzycznego zwrotu i brzmi on całkiem zrozumiale dla każdego. Mowa oczywiście o handlu elektronicznym. Zatem ilekroć będziemy się nim posługiwać należy rozumieć, że zwracamy uwagę na to, co jest wynikiem interakcji na linii kupujący – e-sklep. A więc na to wszystko co dzieje się po tym, jak klient kliknie w moduł ,,kupuję”. Zaczyna się wtedy cały proces, który określany jest logistyką. Może ona odbywać się w ramach sklepu internetowego, ale także w systemie fulfillment, czyli zewnętrznego operatora.
Logistyka e-commerce i jej ciągły rozwój
Czy logistyka e-commerce rzeczywiście ma tak duże znaczenie, że trzeba jej poświęcać tyle czasu? Oczywiście, że tak. Przede wszystkim branża handlu elektronicznego nieustannie się rozwija i podnoszone są wciąż nowe wątki i rozwiązania, które warto śledzić, by być na bieżąco. Poza tym jest to stosunkowo młoda dziedzina biznesu i wciąż jest ona badana i prześwietlana przez specjalistów celem uchwycenia jej trendów, stałych mechanizmów i zmiennych. Nie tylko ten zakres jest tak ważny, ale jak już wspominaliśmy, proces, który ma miejsce po złożeniu zamówienia jest niezwykle dokładnie podzielony na poszczególne etapy. Każdy z nich posiada rozległą literaturę na swój temat.
Logistyka e-commerce a tradycyjny handel
Logistyka e-commerce ma jeszcze jeden ważny aspekt, który rozważany jest przez fachowców. Otóż niezwykle ciekawe są różnice i podobieństwa do tradycyjnego handlu. Prawdę mówiąc sam zakup wygląda – upraszczając rzecz jasna – podobnie w jednym i drugim sektorze. Klient decyduje się na towar i płaci za niego. Jednak wszystko, co ma miejsce później tworzy dwie zupełnie odrębne ścieżki postępowania. Coś, co ujdzie w tradycyjnej formie sprzedaży, zupełnie nie sprawdzi się w handlu elektronicznym. Dlatego osoby, które przyzwyczaiły się do prowadzenia swojego biznesu w modelu stacjonarnym, potrzebują wielu wskazówek, aby w sposób właściwy przestawić się na nowe wyzwania. Tym bardziej, że w ujęciu e-commerce – istnieje dłuższy czas przekazania towaru w ręce klienta.
Trzy najważniejsze etapy
Najprościej będzie jeżeli zwrócimy uwagę na to, że logistyka sprzedaży internetowej dzieli się na trzy główne etapy. Przygotowanie towaru do wysyłki, potem odpowiednie jego zapakowanie (tzw. konfekcja) i wysyłka za pomocą firm kurierskich. Na koniec może się zdarzyć, że w wyniku pomyłki lub innych zastrzeżeń klienta proces ten nam się przedłuża do przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji. Wszystko to wymaga sprawnej organizacji, ponieważ kupujący nie będzie czekał w nieskończoność na produkt, za który już zapłacił. Dlatego od logistyki i tego, w jaki sposób jest zaplanowana, zależy nasza konkurencyjność i zadowolenie klienta.