Jak pewnie wiecie z doświadczenia, Internet jest pełen różnorakich treści, a i tak każdego dnia pojawiają się setki nowych. Wśród nich przeważają artykuły blogowe, jednak teksty zapleczowe też znalazły swoje miejsce w wirtualnej przestrzeni. W Waszej głowie rodzi się pewnie wiele pytań – po co tworzyć taką ilość treści? Czym różnią się artykuły blogowe od tekstów zapleczowych? Co wybrać? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziecie w dzisiejszym artykule. Miłej lektury!

Artykuły blogowe a teksty zapleczowe

Copywritingowy laik pewnie uzna, że artykuły blogowe i teksty zapleczowe różnią się jedynie nazwą, co nie mogłoby być dalsze od prawdy. Te dwa rodzaje treści przede wszystkim spełniają inne cele marketingowe, co wpływa na ich cenę za 1000 znaków ze spacjami i wydźwięk.

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie “Czym różnią się artykuły blogowe od tekstów zapleczowych?”, omówmy pokrótce te dwa typy treści.

Artykuły blogowe

Artykułami blogowymi można nazwać wszystkie treści umieszczone na blogu. Dzięki ich uniwersalności, możliwe jest osiągnięcie wielu celów marketingowych. To sprawia, że poszczególne artykuły blogowe mogą różnić się od siebie, ponieważ oczekuje się od nich innych rezultatów.

Najważniejsze cele artykułów blogowych:

  • Budowa wizerunku i pozycjonowania – merytoryczne treści pozytywnie wpływają na wizerunek firmy oraz pozycjonowanie. Przedsiębiorstwa ciągle ze sobą walczą, próbując prześcignąć konkurencję w eksperckich treściach i tematycznych treściach, dlatego też artykuły blogowe są podstawowym środkiem używanym w content marketingu.
  • Sprzedaż – konsumenci często szukają recenzji różnych produktów właśnie na blogach, gdyż uważają je za bardziej godne zaufania. Zamieszczenie zachwalającego Wasz produkt tekstu to świetna okazja do zachęcenia do zakupu, a także przedstawienia oferty firmy.
  • Budowa relacji z innymi firmami – artykuły sponsorowane to świetny sposób na budowę relacji z innymi firmami, wzmocnienie pozycjonowania oraz dotarcie do nowego grona odbiorców.

Miarą skuteczności w tym przypadku jest użyteczność treści. Profesjonalny artykuł blogowy musi być pełen sprawdzonych informacji, ciekawy i zrozumiały, a przede wszystkim powinien odpowiadać na pytania i potrzeby użytkowników.

Teksty zapleczowe

Ten rodzaj tekstów przeznaczony jest na strony zapleczowe, które mają wspomagać pozycjonowanie strony macierzystej poprzez linkowanie do niej. Zwykle czytane są jedynie przez roboty Google’a, ale nie oznacza to, że można je pisać od niechcenia.

Wokół tekstów zapleczowych wciąż krąży mit o ich niskiej jakości. Faktem jednak jest, że na przestrzeni lat ich jakość znacząco wzrosła. Powodem są oczywiście algorytmy Google’a, które promują jedynie informacyjne i merytoryczne treści. Zatem warto zadbać o zachowanie atrakcyjnej formy i informatywności.

Czym się różnią?

Pewnie teraz jesteście skołowani i zastanawiacie się, czym różnią się artykuły blogowe od tekstów zapleczowych, skoro jeden i drugi musi być atrakcyjny, informacyjny i ma określone cele do spełnienia. Śpieszymy z odpowiedzią!

Jedyną różnicą nie jest miejsce publikacji, w grę wchodzi również nastawienie copywriterów. Profesjonalni pisarze wolą pisać artykuły blogowe, gdyż są one przeznaczone dla większej publiczności, są lepiej płatne, a do tego często pod nimi widnieje podpis autora. To właśnie te korzyści płynące z pisania profesjonalnych treści na bloga sprawiają, że copywriterzy nie są chętni do tworzenia tekstów zapleczowych.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie artykuły blogowe przebijają jakością teksty zapleczowe. Czasami bywa wręcz odwrotnie i to ten drugi rodzaj treści powinien trafić na ekrany czytelników.

Podsumowanie

Artykuły blogowe przeznaczone są dla dużego grona odbiorców, których celem jest budowa SEO, wizerunku marki, a także podniesienie sprzedaży i prezentacja oferty firmy. Natomiast teksty zapleczowe to treści używane do budowy pozycjonowania strony macierzystej.