urystyka biznesowa (nazywana również MICE) to prężnie rozwijający się sektor rynku turystycznego, który przez ostatnie lata zyskiwał na popularności w wielu krajach, w tym w Polsce. Wyjazdy służbowe, imprezy integracyjne, targi, szkolenia, konferencje – organizacja tego typu eventów to niezwykle istotny element strategii marketingowej każdej firmy, która dba o budowanie wizerunku. Głównym celem działań branży MICE jest osiągnięcie konkretnych wyników PR-owych, promocyjnych oraz sprzedażowych dla danej firmy. Co dokładnie obejmuje pojęcie turystyki biznesowej i co niesie ze sobą nazwa MICE? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat.
Branża MICE, czy turystyka biznesowa?
Turystyka biznesowa to usługi turystyczne skierowane na rynek biznesowy. Sektor ten obejmuje wszelkiego rodzaju wyjazdy oraz podróże firmowe obejmujące uczestnictwo w imprezach integracyjnych, konferencjach czy targach. Branża turystyki biznesowej określana jest również jako MICE – możemy tych nazw używać zamiennie. Chociaż turystyka biznesowa kojarzy nam się głównie z delegacjami oraz podróżami służbowymi w czasie pracy, w rzeczywistości oznacza dużo więcej. Wyjazdy biznesowe, konferencje oraz różnego rodzaju firmowe eventy są częścią większej strategii marketingowej. Intensywny rozwój branży MICE udowodnił, że podróże firmowe mogą posłużyć w osiąganiu konkretnych celów. Atrakcyjny event marketing w firmie to sposób na wygenerowanie większych zysków oraz nawiązanie komunikacji z kluczowymi klientami.
Wśród głównych obszarów turystyki biznesowej możemy wyłonić:
- indywidualne podróże służbowe (np. spotkania biznesowe),
- spotkania grupowe (integracyjne),
- spotkania edukacyjne (np. szkolenia, kongresy, kursy, seminaria),
- uczestnictwo w targach lub konferencjach (w celu promocji firmy),
- podróże motywacyjne (np. luksusowe wyjazdy oferowane przez firmy najważniejszym klientom).
Co oznacza skrót MICE
Branża MICE (ang. Meetings – Incentive – Conferences – Exhibitions) stanowi nieodłączną część turystyki biznesowej poświęconej planowaniu, rezerwowaniu i organizowaniu konferencji, seminariów i innych wydarzeń firmowych. Akronim „MICE” odnosi się do czterech kluczowych elementów turystyki biznesowej:
- Meetings (‘spotkania’),
- Incentives (‘podróże motywacyjne’),
- Conferences (‘konferencje’),
- Exhibitions (‘wystawy’) / Events (‘wydarzenia)
Inne terminy, jakimi najczęściej określa się branżę MICE to Meeting Industry (‘przemysł spotkań’) lub Business Tourism (‘turystyka biznesowa’). Poniżej prezentujemy główne obszary usług, jakie oferują dla firm agencje oraz specjaliści z branży MICE.
Spotkania biznesowe oraz szkolenia
Spotkania biznesowe są obecne w codziennym funkcjonowaniu każdej firmy: rozmowy z klientami, meetingi przedstawicieli z różnych działów, spotkania pracowników z zarządem, czy też szkolenia lub różnego rodzaju spotkania mentoringowe. Służą one celom edukacyjnym, oraz budowaniu relacji między pracownikami lub partnerami biznesowymi. Nierzadko podczas tego typu spotkań podejmowane są kluczowe decyzje dotyczące działania firmy, lub nawiązywana jest nowa współpraca z ważnym klientem. Dlatego sposób ma duże znaczenie. Miejsce, lokalizacja, oprawa gastronomiczna, czy dobór atrakcji to czynniki, które mogą przesądzić o sukcesie przebiegu każdego meetingu lub szkolenia.
Wyjazdy motywacyjne i imprezy integracyjne
Wyjazdy motywacyjne (incentive) oraz firmowe imprezy integracyjne organizowane są dla pracowników, klientów i kontrahentów. Tego typu podróże ze względu na charakter relaksacyjny i rozrywkowy są traktowane jako forma nagrody, a także bodziec do osiągania lepszych wyników przez pracowników. Jednak nie tylko! Imprezy integracyjne są z reguły częścią strategii marketingowej lub employer brandingowej firmy, której celem jest umacnianie relacji w zespole (tzw. team-building).
Konferencje i kongresy
Podczas wyjazdu firmy na konferencję lub organizacji kongresu, np. na skalę międzynarodową należy wziąć pod uwagę ogromną ilość czynników, które należy szczegółowo zaplanować. Wiąże się do z dużą ilością pracy. Począwszy od wyboru miejsca i przygotowaniu logistyki całego wydarzenia, poprzez zapewnienie odpowiedniego sprzętu, zaproszenie gości i prelegentów, po przygotowanie materiałów dydaktycznych. Pomimo kosztów udział w konferencjach i targach to ogromna szansa na promocję firmy i nawiązanie cennych kontaktów.
Eventy promocyjne, wystawy i targi
Wydarzenia, które mają charakter promocyjny, np. targi i wystawy polegają na zgromadzeniu osób zainteresowanych (w tym potencjalnych klientów) w celu prezentacji usług lub produktu. Ekspozycja na wystawach lub targach ma dla firmy ogromne znacznie pod kątem PR-owym. Dzięki temu firma ma szansę zyskać nowych klientów i dotrzeć do szerszego grona odbiorców!
Rozwój firmy dzięki branży MICE
MICE to dynamiczna branża, która wciąż ulega zmianom i wymaga kreatywnego podejścia. Ważną rolę odgrywa personalizacja wydarzeń i zastosowanie różnorodnych technik (np. eventy z wykorzystaniem najnowszych technologii). Nierzadko agencje specjalizujące się w sektorze MICE wykraczają poza główne obszary usług, tworząc zupełnie innowacyjny event skrojony na miarę indywidualnych potrzeb klienta. Czy warto inwestować w event marketing w firmie? Proces budowania relacji i zaufania w branży MICE może czasami długo trwać. Wydatki na promocję, organizację podróży, czy profesjonalne zaplanowanie konferencji to jednak długofalowa inwestycja, która może zaowocować dopiero po dłuższym czasie. Warto więc zwrócić uwagę, aby zatrudnić wysoko wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie organizowania eventów, którzy nie tylko przygotują dla Ciebie idealny plan całego wydarzenia, ale też zadbają o pozytywny rezultat (czyli wszystko to, co następuje po wydarzeniu).
Planujesz grupowy wyjazd dla pracowników swojej firmy (incentive)? A może chcesz zorganizować duże wydarzenie skupiające się na najnowszych innowacjach w Twojej branży (konferencję)? Zapoznaj się z naszą ofertą biznesową MICE.